Beskrivelse: Sidst på aftenen (fra ca 20.40) fløj den aktivt rundt og fouragerede i ca en halv time, hvor den indimellem kom ret tæt på skjulet ved Sydmøllevej. Herefter gik den til ro for aftenen.
Beskrivelse: Sidst på aftenen (fra ca 20.40) fløj den aktivt rundt og fouragerede i ca en halv time, hvor den indimellem kom ret tæt på skjulet ved Sydmøllevej. Herefter gik den til ro for aftenen.
Beskrivelse: TEO fandt denne sanger på Chrø, og meldte den ud som en vingebåndssanger, der så meget bleg ud. Vi havde imidlertid svært ved at forestille os, at man kan se humes i september, og prøvede derfor ihærdigt, at finde noget der kunne pege på en afvigende hvidbrynet, og nogle mente ikke det kunne være en humes. Desværre sagde fuglen ikke et kvæk, så helt sikre på noget blev vi aldrig. Da vi snakkede om fuglen om aftenen, og fik kigget lidt billeder på nettet, havde vi efterhånden meget svært ved at finde noget, der skulle pege imod en humes, og det mener vi derfor det må være. Er du enig eller uenig, hører vi gerne hvorfor.
Såvel den støvede grundfarve som overvejende sort næb, sorte ben og næsten utegnet kind - og kun ét tydeligt vingebånd passer altsammen meget fint på Humes. Den eneste detalje jeg synes passer mindre godt er, at tertiærerne er meget sorte med distinkte lyse rande, hvilket ses hos Hvidbrynet, mens jeg ikke mindes at at have set Humes med så tydelig tertiærtegning.
Der findes svenske fund, der er tidligere end dette, så rent tidsmæssigt er det ikke muligt for en Humes. En svensk Ørkenstenpikker fra Öland disse dage er jo også ret tidelig; de to arters optræden plejer at være ret ens med sen efterårsoptræden.
Jeg er meget enig i at det ligner en humes. Og med hensyn til tertiærernes lyse rande er de vel ikke meget forskellige fra denne fugl fra Fanø 2003; http://www.netfugl.dk/pictures.php?id=showpicture&picture_id=2140
Ser man på andre friske efterårsfugle, f.eks. en ringmærket fra Falsterbo, ser man en lignende tendens til at friske tertiærer kan se mere kontrastrige ud end man ser dem længere fremme på efterår og vinter. Og dét gør Christiansø-fuglen til en ret sikker Humes i mine øjne. Betegnelesen "ret sikker" skal fortolkes som den defensiv, der altid til være ved bedømmelse af en fugl udelukkeende ud fra fotos - det er unægteligt svært at argumentere for Hvidbrynet når fuglen ser sådan ud (selvom der forekommer mere gråtonede Hvidbrynet end de klassiske, har de fortsat mere plettet kind, tydeligere forreste vingebånd og mere kontrastrigt helhedsindtryk, mere lyst ved undernæbbets basis samt lysere ben).
Fuglen gav også i felten et mere ensfarvet indtryk end Hvidbrynet Løvs grundet mindre kontrast mellem over- og underside og generelt svagere dragtkarakterer. Øjenbrynsstriben havde et påfaldende grålig-beige anstrøg hvilket gav associationer hen ad tristis Gransanger og kronen, nakken og forryggen var grålig. Resten af oversiden var olivengrøn i en mere forvasket nuance end en typisk Hvidbrynet. Som nævnt havde den ret brede lyse kanter på tertiærerne hvilket også blev bemærkede i felten, men dette er muligvis ikke er helt unormalt på denne årstid. På afstand var det kun det nederste vingebånd som stod tydelige frem og den manglede den mørke indramning af vingebåndet, som en typisk Hvidbrynet. Jeg afspillede kald af Hvidbrynet hvilket den ikke reagerede på men der blev ikke afspillet humei-kald. Der var et pænt fald af småfugle på Christiansø d. 30/9 men det var ikke lige Himalayasanger vi havde tænkt skulle blive dagens hit denne solbeskinnede og lune september-dag. Det kan også nævnes, at der dukkede Fuglekongesangere op i Sverige samme dag hvilket ligeledes er lidt tidligere end normalt.
Hvad angår hvornår humei ankommer til Europa, så er de tidligste fund i Norden jf nettet:
Sverige, 2/10 (48 fund til og med 2008)
Norge, 4/10 (22 fund til og med 2009)
Finland, 7/10 (43 fund til og med 2008)
Arten er i øvrigt også truffet nogle gange om vinteren og på forårstræk.
Bogen "Sällsynta Fåglar" har tidligste svenske efterårsfund 11.9 1985 på Öland, desuden er der endnu et svensk septemberfund. Så helt udenfor nummer er Chrø-fuglen slet ikke
De svenske september-funnene er revurdert og underkjent. Hva gjelder tidligste norske funn er det riktig at det fram til i år var en fugl fra 4.10 (Utsira, Rogaland i 2003). Dette har i år blitt justert ned til 2.10.2010 (Sula, Sør-Trøndelag).
Geir Mobakken
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Beskrivelse: Denne hanlignende rødstjert er faktisk en hun. Den er blevet set i par med en han fodre unger i en redekasse, og i øvrigt også ruge på æg, hvad kun hunnen gør hos rødstjerter.
This very male-looking Redstart, apeared to be the female part of a breeding pair. It has has been seen incubating eggs and feeding chicks in a nestbox, along with a male.
Very unusual record.
Whether it is a male (IMO the most likely), or indeed an abberant female, would be most interesting to ascertain.
If it is a sterile female having acquired a male-like plumage, what bird then laid the eggs?
Did you check if it had a well-developed brood-patch?
regards
Peter
Hi Peter.
Thank you for your comment, and I understand your scepticism, but in my opinion there's no doubt at all, that the bird is a female.
We didn't take a blood sample to confirm it, but I find the scenario of a female laying eggs, whereafter a feminin male chooses to incubate the eggs and feed the chicks along with a normal looking male rather unrealistic. It is well known that some females can develop male-like caracters with age, but I've never heard that they should be sterile, and I guess that would be variable. The bird did have brood patch, and a cloacal opening similar to other females caught and smaller than the males. It was also very much different from any other males (I did choose a picture that showed the black throat and white forehead, but the angle might over exaggerate the male likeness a bit).
The bird was also seen in a pair with a normal male last year, according to the local ringer.
Hope that clarifies things.
Mikkel
Hi Mikkel,
Thanks for the additional comments.
The fact that females with damaged or undeveloped sexual organs can become very male-like in plumage is well documented, but hardly the case here.
A true broodpatch, smaller than average male measurements, chape of cloacal opening and the fact that the bird was paired to a male last year as well, all point to the conlusion that Common redstart female can indeed look very much as a normal (late winter/early spring) male - the tips of the feathers on head and throat seem less abraded than on a normal male from June.
Certainly a most unusual bird. Lars Svensson writes about females with male-characters that "it is extremely rare that they have all chin- and throat-F based blackish."
On this bird, however, the black is NOT restricted to the bases, so you may have found something much more rare than an overshooting Melodious Warbler -to mention but a few:)
Best regards
Peter
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Beskrivelse: Fandt tilfældigt denne spurv i mine forældres have. Jeg bemærkede først at den havde en sort strube og en underlig mørk kind, som en svagt tegnet skovspurv samtidig med øjenbrynsstribe som en gråspurv hun. Jeg fik derfor fundet kameraet frem og skudt nogle billeder under dårlige forhold (kl halv 8 om aftenen under en overdækket terrasse), derfor det lidt underlige lys.
Fuglen havde størrelse som gråspurv, tydelig sort strubeplet, mørk kind, antydning af hvid halskrave, vinge og ryg som en skovspurv eller gråspurv han - jeg synes dog at vingebåndet passer bedst på en skovspurv. Derfor mener jeg godt dette kunne være en hun "grovspurv", men hører meget gerne kommentarer.
Uploadet 2009-08-03
Publiceret
2009-08-03Passer domesticus x Passer montanusHouse Sparrow x Eurasian Tree Sparrow
Tak Mikkel,
Særdeles spændende fund, idet det lader til at være en hun!
Såvidt jeg ved er der ikke offentliggjort fotos af hun-hybrider, og de bliver jo nok oftest overset. Har selv 2 gange fundet hybrider af disse to arter - begge gange hanner, der lignede en nær perfekt blanding af de to arter.
Medio Juni ville man forvente en meget mere slidt dragt (kun få uger inden den totale fældning begunder), men fuglen ser forbløffende "pæn" ud. Måske har den ikke ynglet.
Svag kind og strube-plet, samt kun antydning af brunt på issen, klart mere skovspurv end gråspurv mht. vinge/ryg, næbbet kraftigt som gråspurv men mørkere end hos gråspurv hun, som har lyst næb, modsat han gråspurv og BEGGE køn af skovspurv der jo har sort næb på denne årstid.
Hvis ikke vinge/rygtegningen havde været så skovpurvelignende, kunne man have overvejet en steril hun gråspurv - eller måske ligefrem en hermafrodit....men alt tyder her på hybrid gråspurv/ hun!
Hilsner
Peter
Der skulle selvfølgelig have stået hybrid gråspurv/skovspurv til sidst.
Glemte at argumentere mod muligheden af at det kunne være en juv. så det gør jeg nu: en tidligt klækket juv. kunne i teorien være så udvokset at de gule mundvige allerede var forsvundet (langt ude,indrømmet),men den ringe fjerkvalitet med færre bistråler og dermed mere uldent/dunet udseende, især i hovedet, ville givetvis have været mere erkendtbart.Tværtimod ser fjerkvaliteten ulastelig ud, og giver faktisk, som ovenfor nævnt,ikke indtryk af en meget slidt dragt.
Igen: et sandt HIT Mikkel der har fundet. Hvis vanemønstret hos twitchere/artsjægere var blot en smule anderledes, ville denne fugl kunne have trukket mindst ligeså mange tilrejsende som den "blå smølf" i Vestjylland.
Peter
Hej Peter.
Tak for dine kommentarer.
Jeg overvejede selv muligheden for intersex gråspurv, eller blot en ung han, men kom frem til samme konklusion som dig; at ryg og vingetegning peger for meget på skovspurv, da ryggen er jævnt rust/sort stribet, hvor gråspurv efter min mening har mere fremtrædende gulig-brune striber og vingebåndet er smalt og både sort og hvidt som på en skovspurv.
Har selv set en enkelt han hybrid af de to, og oplevede den - som du selv skriver - som en perfekt blanding, men har heller aldrig set billeder af en hun.
Mvh.
Mikkel
Jeg har tilladt mig at lægge links til fuglen ud på Birdforum. Der er flere diskussioner om Grå x Skovspurv, ved samme lejlighed faldt jeg over følgende link hvor der bl.a. står at hun hybrider ligner gråspurv mest og at han hybrider ligner skovspurv mest. Personligt tror jeg selv at der er tale om en hybrid.
http://www.birdresearch.dk/unilang/raritet/hybrid_sparrow/hybrid.htm
mvh
LM
mvh
LM
Beskrivelse: Fandt tilfældigt denne spurv i mine forældres have. Jeg bemærkede først at den havde en sort strube og en underlig mørk kind, som en svagt tegnet skovspurv samtidig med øjenbrynsstribe som en gråspurv hun. Jeg fik derfor fundet kameraet frem og skudt nogle billeder under dårlige forhold (kl halv 8 om aftenen under en overdækket terrasse), derfor det lidt underlige lys.
Fuglen havde størrelse som gråspurv, tydelig sort strubeplet, mørk kind, antydning af hvid halskrave, vinge og ryg som en skovspurv eller gråspurv han - jeg synes dog at vingebåndet passer bedst på en skovspurv. Derfor mener jeg godt dette kunne være en hun "grovspurv", men hører meget gerne kommentarer.
Uploadet 2009-08-03
Publiceret
2009-08-03Passer domesticus x Passer montanusHouse Sparrow x Eurasian Tree Sparrow
1956
Kommentarer
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Beskrivelse: Karakterer der viser, at det er en troldXtaffeland og ikke en bjergXtroldand, er bl.a. grå flanker, næbnegl der er større end på troldand med hvid linie bagved og et mørkere tonet øje end på troldand.
Uploadet 2008-12-29
Publiceret
2008-12-29Aythya ferina x Aythya fuligulaCommon Pochard x Tufted Duck
1930
Kommentarer
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Beskrivelse: Karakterer der viser, at det er en troldXtaffeland og ikke en bjergXtroldand, er bl.a. grå flanker, næbnegl der er større end på troldand med hvid linie bagved og et mørkere tonet øje end på troldand.
Uploadet 2008-12-29
Publiceret
2008-12-29Aythya ferina x Aythya fuligulaCommon Pochard x Tufted Duck
2255
Kommentarer
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Beskrivelse: Juvenil. I frisk ungfugledragt kan sandløberne være noget mere varmt tonede end man lige forventer, og til at starte med være temmelig forvirrende. Denne dragt holder dog heller ikke særlig længe, før fuglene bliver mere karaktereistisk sort/hvide i deres 1. vinterdragt.
Uploadet 2009-01-10
Publiceret
2009-01-10Calidris alba albaSanderling
1640
Kommentarer
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Arctica er den mindste, mest kortnæbbede (og formodentlig også mest lavbenede) race af arten. Schinzii er også ret lille og kortnæbbet.
Det kom dog bag på mig hvor meget næblængden varierer når alle racer slås sammen, og måles i antal. Et spænd på 100% fra 22-44 mm! (HBW)
Det ser ud fra dette billede ud til at ungfugle (denne er helt frisk), ligesom gamle i sommerdragt, er mere kolde i de lyse bræmmers farvetone (uden særlig meget rusttoning) i forhold til de fleste andre racer.
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.
Log ind her for at kommentere fotoet. Er du ikke oprettet som bruger kan du oprette dig som bruger her.